Thursday, June 2, 2011

Allah Maha Mengetahui

saat memuncak. hati aku gelisah memikirkan kerja banyak lagi belom siap. dalam otak berputar-putar mencari jawapan, "tak mungkin aku akan siap", aku terfikir. tapi aku terus melawan, terus berusaha untuk menyiapkan kerja.

"hansuke, exit meeting pukul berapa?" tanya rakan sekerja aku.

"hm..kalu pukul 4pm boleh?" jawapan aku sambil berfikir.

"boleh je, saya tak kisah", dan rakan sekerjaku terus menyambung kerjanya.

aku cuba elak dari memikirkan pukul 4pm itu tidak mungkin sempat untuk kami meeting dengan client.

sebelom tengahari, aku terserempak dengan Big Boss client. aku terus setkan masa kami meeting.

"selamat pagi sir, nanti exit meeting kita pukul 4pm ye, is that okay with you?" tanya aku.

"oh, pukul 4pm tak boleh, saya takda free. ok macam ni, you buat semua kerja sampai siap, next week kita meeting, let say pukul 10.30am monday? client menjawap dengan selamba.

"oh, boleh, okay kalu macam tu, next week la". jawab aku dengan yakin.

sebenarnya aku sangat lega. Allah sangat memahami keadaan kami. terus aku bersyukur di dalam hati, dan menarik nafas, sambil tersenyum.

petang itu, kerja aku siap pada pukul 7.30pm. bila lihat jam 7 lebih, memang tak sempat pon. tapi aku bersyukur, alhamdulillah, meeting dengan client ditangguhkan. Allah maha mengetahui segala.

---------------------------------------------

bila kita susah, Allah sentiasa mendengar. bila kita tak susah pon Allah tetap akan dengar juga. cuma bila kita sangat memerlukan bantuan, Allah akan menolong secara direct pada bila-bila masa. cuma terpulang pada kita untuk sedar atau tidak. maka bersabar, bersabar dan terus bersabar menghadapi ujian Allah. Alhamdulillah, Allah masih lagi menolong aku pada saat aku hampir jatuh tersungkur.

wallahua'lam