Friday, June 24, 2011

ganjaran menjamu makan orang berpuasa

semalam aku dan rakan-rakan bukak puasa dekat surau berhampiran dengan umah, surau al-mutmainnah nama diberi. surau ni sangat la meriah, orang-orangnya yang datang pon sangat humble dan low profile. aku dan rakan-rakan akan singgah bila pulang dari kerja untuk solat jemaah dan mendengar tazkirah maghrib. maklumlah, masing-masing sibuk dengan kerja, semua rakan-rakan aku adalah auditor. (kebetulan pulak, haha~), tau-tau aja, kami “very busy people”. ehem..:)

seorang rakan aku intercom (kami kerja satu ofis tapi lain floor):

rakan: “hansuke, bukak kat surau tak?”

aku: “yup, jom”

untuk berbuka kami sempat belikan pisang untuk makan ramai-ramai, pisang tu dipotong untuk jadi banyak. lepas bukak posa, aku sebenarnya tak sempat pon makan pisang yang dibeli tu, tapi takpela, aku sempat makan kuih-kuih yang dibawa orang lain (sedap betol kuih-kuih tu..haha~) tapi aku tak kisah pon tak dapat rasa pisang tu, sebab yang paling penting kami dapat bagi orang lain makan, memang seronok. itulah nikmat berbuka puasa secara ramai-ramai..:)

semalam tiba-tiba je teringat kat budak-budak lama yang pernah sewa umah ngan aku (semua dah takda sebab mereka sambung degree kat uitm). mereka ni sangat baik dan kelakar. paling aku ingat ialah mereka ni akan berebut nak bagi aku makanan untuk berbuka. sorang tu akan bagi aku roti dan yang lain tu bagi aku air (air masak pon jadi..ehe~). yang kelakarnya, mereka ni siap tunggu waktu azan maghrib sambil pegang segelas air dan makanan untuk bagi kat aku. bila dah azan, mereka akan hulurkan makanan sambil perhati aku berbuka. lepas tu mereka akan cakap: “Alhamdulillah, aku dapat pahala bagi hansuke bukak puasa”. yang lain tu akan cakap: “takpe, next time hansuke puasa aku pulak nak bagi dia makan”. lain harinya bila aku puasa lagi, berebut-rebut budak-budak tu lagi, sapa yang dapat bagi makan dulu. itulah yang berlaku setiap kali ada orang berpuasa dalam umah sewa aku. memang bunyi cam lawak tapi semua tu kenangan sangat manis..:)

tak salah pon sebenarnya kita mengejar untuk melakukan kebaikan. bunyi macam kecik je benda ni, tapi ia sangat lah besar ganjaran dari Allah swt. bila kita bagi orang puasa makan, sangat la besar pahalanya. sebab itu la budak-budak umah lama aku berlumba-lumba nak bagi aku atau rakan-rakan yang berpuasa makan. walaupon suasana itu agak kelakar tapi ia sangat bermakna.

sebenarnya semakin ramai jumlah orang yang dijamu makan, semakin tinggilah jumlah gandaan pahalanya. sabda Rasulullah s.a.w:

“Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit.” – Hadis riwayat al-Tirmizi no: 735.

maka, berlumba-lumbalah menuju kebaikan kerana Islam sangat menganjurkannya.

wallahua’lam

p/s: semalam, sempat tengok malaysia lawan Lubnan. aku memang tabik la bola malaysia sekarang, terbaik!!! goal through ball tu..haha~ hebat!!

2 comments:

s a r said...

assalamualaikum.

wah menarik! ~nampak sangat banyak lagi ilmu aku tak tau ni. haish!

p/s- erk. semenjak selangor down, dah tak lalu dah nak tengok bola. eheh

hansuke said...

salam.

takpe. keep up the good work sar..:)