Thursday, June 17, 2010

teman sejati

susah sebenarnya untuk mencari teman. susah dan senang, dunia dan akhirat. itulah dinamakan pengorbanan, mengambil berat tentang diri temannya untuk kebaikan bersama. semua ujian yang ditempuh hanya milik kita, orang lain tidak boleh mengubahnya. kadang kalanya kita hanya mampu menasihati pada orang lain, tapi manusia yang diberi akal untuk menilai, mana yang baik dan mana yang buruk.

sampai satu masa, kadang-kadang kita akan putus asa. sakitnya hati tak terhingga bila nasihat kita ditolak. seolah-olah mereka menutup telinga, tidak mahu mendengar. akhirnya kita terima sahaja kerana mereka teman kita. sebab kita sayang mereka, kita mahukan mereka bahagia, itu lah tujuan awalnya kita membantah, bukan niat dengki atau kianat. akhirnya tinggal hanya doa dalam hati supaya mereka diberi pertunjuk, kerana jauh disudut hati kita, kita tahu mereka berhak yang terbaik.

ujian akan tetap ada bagi setiap yang beriman kepada Allah SWT. berat atau ringan itu sahaja. hanya tinggal masa yang akan menentukan keinsafan pada seseorang. hari itu pasti terjadi dan doa kita akan terjawab. manusia akan sedar dari tipu daya syaitan yang melalaikan lagi menyesatkan. begitu senang Allah memberi jalan, sedangkan selama ini manusia terlepas pandang.

setiap perkara semuanya ujian. kadang-kadang benda dah berlaku, kita hanya perlu terus ke hadapan. sebagai teman tidak perlu memarahi, tidak perlu mengungkit kembali kisah yang dulu, kisah yang pernah kita melarang atau memesan. kita cuma perlu berdiam diri kerana mereka yang kita sayang. tidak perlu senaraikan kesilapan mereka, kerana ujian Tuhan siapa yang sangka, siapa lah kita untuk mengungkit walau sedikit pon.

sahabat, engkau adalah temanku. semoga kita tabah menjalani ujian Tuhan, seperti sahabat-sahabat Rasul yang tak pernah tahu penat dan lelah menegak agama Allah. aku bersyukur. dalam diri juga ingin membaiki, menjadi lebih baik.

wallahua'lam.

1 comment:

kyrah.... said...

salam..

betul 2..kite syg kwn2 kite kdg2 ap yg di perkata buleh jgk di salah tafsir..xpelah..insyaALLAH mereka akan fahamm