Thursday, April 1, 2010

beauty is in the eye of the beholder

there's nothing else to say really as the title of this post is so straight forward i don't even have to explain further. people see differently because everyone's taste is different. one may like chocolate fruit cake and some may not. some may like staying home watching tv while others may like going to the beach for a walk. some may like red haired women and some may like blondes. some may like tall guys and some doesn't even give a toss about all that, so to say.

it's simple really, that's the fact of life we have to bear. some people just can't accept this fact as they go on and on about everyone liking the 'beautiful' ones and in such a way as though they are saying 'i am not beautiful' compared to whom so ever.

is it really a question to ask or state?. God himself created all the living things on earth and to Him they are all beautiful. only that God created people with different likings towards things that they see with their eyes. there's no questioning about who is the most beautiful and who is not. of course to some eyes people tend to like to see beautiful things but then again that's also depends on the beholder himself to give his point of views.

i have been aguing alot with my friend towards this issue as i don't really think is that of a big problem. back in the days to my surprise, i have met some guys who despise women whom is skinny looking (cat-walk models), because they rather prefer big size women compared to the small size women. shocking? not really. just because you haven't met one of them it doesn't mean it's weird.

well this is life. like i said people have different taste in stuff and that also include towards people. it's their eyes, and we also have our eyes to judge.

talking about this issue i remember back in campus, this one girl had 'fitnah' my self to be known as a guy who only likes to be friends with 'the beautiful girls' only. i mean ONLY. it was so sinful of her to fitnah me such a thing which i found out later by a friend of mine. i felt really down by this as the word spread around the campus and people looked at me differently, as though saying "wow, so you won't be friends with me because i am not that beautiful?"

if that girl understood the term of beauty in the first place i believe that she would not have made such sinful act. Allah SWT really hates who has fitnah towards others as this sin is regarded worse than killing a human being.

if people understand that beauty is in the eye of the beholder then people definitely should not say, "my gf is prettier than yours", or "my bf is more handsome than yours", or "i know that he only likes the beautiful ones" and so on.

infact, at the end of the day, people only likes to do things that they like to do most. or maybe likes someone who they tend to like, not only by the 'taste' of their choice but to the choice made by their hearts. those things also lies upon a character of a person, the way he/she talks or thinks, how is he/she approach you that is different to you and how those things make you feel. i guess all these things can be considered as attraction to the apposite sex and later would end up liking one another. no one really can go against each other by saying you are wrong and i am right because there is no right or wrong choice as the choice is for you to decide. so, in my opinion beauty is in the eye of the beholder, what say you?

28 comments:

Amar san said...

salam

bismillahirahmanirrahim..

bagi aku, pompuan mana yg kata dia tak cantik ialah pompuan yg tak bersyukur, dengki dan hipokrit!!!

ye lah, Allah dah jadikan dia camtu, pastu dia tak puas hati kata dia tak cantik, bukankah itu tanda2 org yg tak bersyukur?

kedua, dia dengki kat org2 yg dia rasa lagi cantik dari dia.

ketiga, bila dia nak pakai baju, masa pilih2 baju, satu baju yg bunga cantik2 pakcik dia beli dari oversea, dan satu lagi baju yg mak dia dah buat kain buruk, baju mana yg dia nak pakai? sah2 dia pakai yg cantik tu kan? abis tu kenapa dia nak marah bila ada laki yg pilih pompuan cantik yg macam baju oversea daripada pompuan yg tak reti jaga kebersihan diri yg kotor macam kain buruk? bukankah itu hipokrit? dia buat boleh, tp org lain wat takleh. stupid.

bagi aku, pompuan2 di luar sana yg rasa dirinya buruk mengalami masalah mental yg sangat kompleks. silalah bjumpa dgn pakar psikiatri, tak pun pegi lah kat london bodyweight management ataupun new york face solution.

kenapa aku emo di sini? adakah aku tgh period? tidak!!!

haha

wslm

dolat said...

amar san period!!!!!!!!!!!

i am beutiful.. no matter what they say.. words can't bring me down~ hoyeahhhhhh~

Liyana said...

donut: kau si gadis kacak ;)

dolat said...

nak tukar ah wei. aku gadis segak. macam utara sikit~ bahahaha~

Liyana said...

amboih hang...segak!

dolat said...

dah jadi macam chat box da tempat komen ni. hansuke. sediakan chatbox untuk kami.

puds... check memang segook noo~ bahaha!

khaulah said...

stuju sgt ngan title..

beauty is subjective ;)

Liyana said...

salam

amar san garang. takut lah.

hansuke: semua org suke cantik. siapa xsuke cantik. tp yg xbest bila cantik itu jd keutamaan. pastu dgn perasaan yg xpernah puas, sebab itu ada org pakai susuk dgn buat plastik surgery. betul la cam amar san ckp kt atas ini, org xbersyukur dgn apa dia ada.

dan lagi tmbah tak best langsung bila org jdkan cantik itu plg utama. sebab itu exploitasi kecantikan pun timbul. pastu semua org nak tengok cantik je.

tp last2 cantik itu kembali subjektif. bergantung kpd org juga.

saya rasa org bijak n pandai main sepak takraw adalah kacak! :p

hansuke said...

amar san:

salam. btol tu amar, seolah-olah tak bersyukur la plak kalu kita compare dengan orang lain pada hal 'taste' masing2.

sama la cam laki, ramai je yang kita pernah jumpa akan compare dengan awek tu dan awek ni, padahal taste aku tak sama ngn ko la bangang. (aku bukan emo saje buat statement) huhu~

itu la orang kena pikir balik, disebabkan cantik tu bergantung pada individu maka tak boleh la ukur pada satu benda saja, ia terpulang pada orang itu untuk menilai dari mata sendiri, bukan compare dengan orang lain cantik itu macam mana.

selain tu, kita kena hormat taste orang lain sebab Tuhan dah bagi macam tu 'suka' dia, tak boleh la kita mengutuk atau mengata disebabkan kita mempunyai taste lain dari orang tu.

dah nama pon taste masing2.

wallahua'lam.

hansuke said...

liyana:

salam.

i think you're missing the point..:) jangan salah faham saya bukan nak point pada satu pihak yang memilih cantik itu sebagai keutamaan. tapi saya cuba bincangkan yang 'taste' itu masing2 (individu).

macam kamu katakan "semua orang suka cantik. siapa tak suka cantik", bagi saya semua tu terpulang pada individu yang melihat cantik tersebut. yela, saya mungkin rasa cantik tapi kamu mungkin rasa tak cantik. get the pic?

so bagi saya tak sepatutnya pon ada sesetgh orang menuduh orang lain mengatakan kita memilih yang cantik saja, sebab kita berbeza dari orang lain dari pandangan cantik.

disebabkan Allah mencipta kita untuk melihat cantik itu berbeza-beza maka bagi saya tak patut ada perbandingan dengan orang lain mengenai cantik yang mereka lihat atau rasa. macam amar cakap kat atas tu, seolah-olah tak bersyukur pula jika membanding-bandingkan kecantikan dengan diri sendiri atau orang lain.

saya tak nafikan memang ada sesetgh pihak yang akan memilih individu dengan melihat cantik sahaja tapi langsung tidak menghiraukan sifat-sifat lain yang ada pada seseorang, akhlak dan agama contohnya tapi itu juga terpulang pada diri mereka sebab cantik itu berbeza-beza.

bagi pandangan saya, kalu perempuan itu cantik tapi perangainya kurang cantik maka cantik dari wajahnya itu akan hilang sebab perangainya yang kurang cantik, begitu juga bagi lelaki.

tapi yela itu bukan the point saya cuba bincangkan disini..:)

neway thanks for dropping by, saya tahu kamu tengah buzy nak exam. good luck..(^o^)Y.

hansuke said...

donut:

chat box? no thanks..:)

Amar san said...

chatbox is very lame..

dolat said...

amar dan hansuke :

mentang2 haritu amar san kata saya tak cun. taknak bagi muka langsung kan. xpe la. walaupun lame at least ade orang perasan saya lame ^__^

btw, tajuk hansuke dah bagi gambaran sebenar apa yang dia nak tulis. saya tasa dah tak perlu nak ulas apa2 :)

hansuke said...

donut:

olo..olo..terasa ke?..meh sini nak pujuk..:)

haha. chatting dalam YM sudah la, kat blog hm..it's kinda weird, tapi takpe i will consider the chatbox idea.

eh, amar ada ckp camtu ke? tak ingat pon huhu~

post ni adalah ditujukan kepada semua yang sudi baca, tengok tajuk pon dah tau isi dia, tak baca pon tak apa, sape yang kena kat kepala nak buat camne terima lah hakikat..hehe~

hansuke said...

amar san:

"bagi aku, pompuan2 di luar sana yg rasa dirinya buruk mengalami masalah mental yg sangat kompleks. silalah bjumpa dgn pakar psikiatri"

tu ayat ko amar, aku teringat seorang blogger ni, minah ni cantik nak mampus, semua orang duk giler kat dia kat facebook tapi dia selalu post kat blog mengatakan kawan2 dia selalu marah sebab dia cakap dia tak cantik.

bagi aku kalu rasa tak cantik tu ada la bagusnya sebab tak riak tapi kalu semua orang duk puji ko cantik takkan la nk bersifat bodoh lagi kan, macam seolah-olah nk lagi attention dari orang ramai, ke apa entah budak tu pikir, memag patut jumpe psikiatri..hahhahaha~

wallahua'lam.

hansuke said...

nawal:

beauty is subjective..:)

how was your interview with the JPA? dapat ke scholar? hope so.

dolat said...

hansuke! amar komen kat post terbaru tu~ tapi tak rasa pape pon. pendapat masing2 kan. kang kata saya xbersyukur pulak.

btw, memang ada perempuan yang cantik dan digilai tapi suka cakap diri sendiri tak cantik. contohnya letak gamba dia yang pan-asia hidung mancung tapi cakap "dah la gelap hidung penyek pulak". di bawah tu kawan2 dia komen sampai 40 komen cakap die cantik + tiptop. memang sengaja cari publisiti murahan. (seperti pernah baca di belog seseorang~)

pasal chatbox tu. abaikan. saje je buat tempat komen ni amcam chatbox dan tiba2 suruh letak chatbox sedangkan benda tu sangat lame =.=

hansuke said...

donut:

tu la, saya pon pikir camtu, yang budak saya mention tu macam tu la kira, dia cantik tapi kata dia tak cantik, macam nak cari glamer pon ada, entahle orang macam-macam, kalu saya kenal budak tu dah lama kena membebel ngn saya..:)

ala, amar gurau je la tu kot. huhu~

chatbox ni ada bahaya sebenarnya sebab let say saya letak nama amar pastu komen kamu yang tak baik, sah2 la kamu ingat amar yang tulis, maka ia boleh timbulkan fitnah bagi orang yang tak bertanggungjawab untuk kenakan orang lain. so untuk mengelakkan benda camtu berlaku sebab tu saya tak suka letak chatbox. entahle tu pendapat saya saje..:)

Amar san said...

@dolat:

ala... dolat majuk laa plak.. hilang laa kacak kalo majuk.. huhuhu~

xD

dolat said...

ok :) abaikan pasal chat box, dan saya tak merajuk pon. xmacho ok. xmacho ah merajuk2. haha~

dan saya anti lelaki yang amek gamba sendiri guna hp dari atas pastu buat mata bulat2 macam perempuan buat. (walaupun xde kaitan dengan komen tapi nak memberontak sebab benci tahap gaban)

hansuke said...

donut:

haha. itu stok pengguna myspace kot, semua nk buat muka cute..:)

tula hilang la kacak kalu majuk..huhu~

Amar san said...

aku paling tak suke kalo pompuan amik gambar taruk dalam facebook sambil buat mulut muncung dan bulatkan mata yg sepet. sungguh menggediks, yucks~

dolat said...

kalau lelaki dengan perempuan buat cmtu mana lagi buruk? tapi saya tak buat. tak reti.tapi pernah cuba tapi rasa nak muntah pulak tengok diri sendiri. kalau reti teringin jugak letak. :P btw, amar san ni tak positif langsung. semua benda nak benci, semua benda tak suka. manusia ni macam2 ragam~ kan kan kan hansuke?

dolat said...

lupa pulak. dah cakap da tak merajuk pon. so, masih kacak. :)lalala~

hansuke said...

donut:

entahla mana satu buruk sebab kami memang takda facebook..:)

dolat said...

amar san,
anda tiada facebook. tapi anda kata :

"aku paling tak suke kalo pompuan amik gambar taruk dalam facebook sambil buat mulut muncung dan bulatkan mata yg sepet. sungguh menggediks, yucks~"

sedangkan saya cuma kata :

"dan saya anti lelaki yang amek gamba sendiri guna hp dari atas pastu buat mata bulat2 macam perempuan buat. (walaupun xde kaitan dengan komen tapi nak memberontak sebab benci tahap gaban)"

saya ada kata dalam facebook? lalalala~ renung2kan

hansuke said...

donut:

dulu amar pernah ada facebook, sebab tu dia tahu ada gambar orang macam tu..:)

nevermind.

Amar san said...

yes, true indeed, nvmd..

if we start replying a dog's barking, then we also become dogs, aight mate?

silence is gold - Aa Gym. (http://blog.re.or.id/diam-itu-emas-tausyiah-aa-gym.htm)