Saturday, March 12, 2011

zina hati dan lain-lainnya

Tajuk zina ini sebenarnya amat terkenal dan sering diperdebatkan didalam blog, atau pon media masa, atau pon oleh ustaz dan ustazah, dan seharusnya perkara zina amatlah perlu kita fahaminya secara betol kerana jika disalah faham dengan ertinya mungkin timbulnya kebingungan didalam hati terhadap isu tertentu didalam kehidupan harian. Setelah membaca beberapa artikal dari penulis-penulis dan setelah memahami maksud zina ini, ingin saya berkongsi dengan pembaca yang secara tidak sengaja atau pon sengaja yang berkungjung ke blog saya yang tidak seberapa ini. Tajuk ini amatlah berat sebenarnya untuk diterangkan secara lanjut dan sesungguhnya saya bukanlah orang yang begitu arif dalam ilmu ini. Jika sesiapa mempunyai sebarang keraguan, sila dan boleh rujuk dengan ustaz atau ustazah untuk mendapat kepastian dengan lebih jelas.

Saya sebenarnya ingin menulis mengenai zina hati kerana terbaca ungkapan yang diluahkan seorang sahabat. Maka ingin saya dengan peluang ini membincangkan apa yang saya telah pon baca dari artikal-artikal yang ditulis penulis yang hebat-hebat belaka.

Dari penyelidikan yang saya telah pon dapati ada beberapa hadith nabi saw yang telah saya jumpai, mungkin ada banyak lagi sebenarnya tapi saya ingin berkongsi yang ini sahaja dengan pembaca.

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw:

“Kedua mata itu boleh melakukan zina, kedua tangan itu (boleh) melakukan zina, kedua kaki itu (boleh) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh alat kelamin.”


(Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Ibn Abbas dan Abu Hurairah).

“Tercatat atas anak Adam nasibnya dari perzinaan dan dia pasti mengalaminya. Kedua mata zinanya melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bicara, tangan zinanya memaksa (memegang dengan keras), kaki zinanya melangkah (berjalan) dan hati yang berhasrat dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kelamin atau digagalkannya.”

(HR Bukhari).

“Zinanya mata adalah melihat (sesuatu), zinanya lisan adalah mengucapkan (sesuatu), zinanya hati adalah mengharap dan menginginkan (sesuatu), sedangkan alat kelamin membenarkan atau mendustakan itu (semua).”

(HR Bukhari & Muslim)

Zina mata

Ramai yang terkeliru bahawa melihat non-muhrim itu adalah zina mata, tapi yang sebenarnya tidak selalu merupakan zina mata. Yang tergolong “zina mata” (berzina dengan mata) adalah melihat dengan syahwat. Contohnya: melihat gambar lucah atau menonton video lucah, mengintip seorang perempuan mandi, dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Zina lisan

Menyampaikan kata-kata mesra kepada kekasih bukanlah tergolong “zina lisan”. Yang tergolong “zina lisan” adalah yang disertai dengan nafsu berahi. Contohnya: ucapan kotor atau tidak baik kepada kekasih, seperti “Abang teringin sangat nak cium sayang, sekali je bibir ke bibir.”

Zina hati

Merindukan si dia atau pun merasakan getaran di hati ketika memikirkan si dia bukanlah tergolong “zina hati”. Pengertian “zina hati” (berzina dalam hati) adalah mengharap dan menginginkan pemenuhan nafsu berahi atau “mengharapkan kesempatan untuk berzina” atau “memelihara hasrat untuk berzina”. Contohnya: berfikiran kotor atau tidak baik, seperti “Kalau aku bawak awek aku tidor kat hotel, rasa-rasanya dia akan "tidor" satu malam dengan aku ni.”

Demikian pula untuk "zina tangan", "zina kaki", dan berbagai aktiviti-aktiviti mendekati-zina lainnya.

Bagaimana pula dengan ungkapan "Dan semuanya dibenarkan atau ditidakkan oleh alat kelamin"? Apakah yang dimaksudkan dari segi maknanya? Ungkapan ini ialah merupakan pengertian zina yang sesungguhnya, itu menunjukkan penjelasan terhadap "sesuatu" pada ungkapan-ungkapan sebelumnya.

Oleh demikian, "sesuatu" yang hendaknya kita hindari itu adalah yang mengarah pada hubungan kelamin. Inilah yang dimaksud dengan "sedangkan alat kelamin membenarkan atau mendustakan itu (semua)".

Seperti yang saya telah sebutkan diatas, saya sebenarnya ingin menyentuh mengenai zina hati tetapi saya merasakan ada baiknya saya menyentuh semua zina yang kita sering keliru itu. Mengenai zina hati ini, lebih baik lah kita mengetahui dulu fitrah manusia yang dibenarkan oleh Islam. Jika kita mempunyai perasaan minat atau suka atau sering teringat kepada seseorang, itu bukanlah termasuk zina hati. Ianya termasuk dalam fitrah manusia yang mana amat dihormati oleh Islam dan halal jika tidak secara berlebihan (contohnya tidak makan, tidak minum, sampai meninggalkan solat, termenung tidak tentu pasal, dan lain-lain lagi). Walaubagaimanapun, bagi mereka yang menjaga wara’nya ataupun amat takut dengan taqwanya akan rosak, lalu eloklah dijauhkan. Ini kerana, walaupun perasaan itu tidak haram ianya boleh merosakkan kesempurnaan ibadah seseorang dan kesucian hati. Tetapi, sekali lagi diingatkan, ianya halal selagi tidak memudharatkan diri.

Itulah serba sedikit mengenai zina yang kita selalu dengar dan baca tetapi sesetengah pihak tidak begitu faham dengan maksudnya yang sebenarnya. Maka marilah kita belajar lagi mengenai ilmu tertentu supaya kita tidak kebingungan bila kita melaluinya pada masa akan datang. Ini juga pesanan kepada diri saya sendiri kerana sesungguhnya saya bukanlah orang yang wara’ atau arif dalam ilmu agama, hanya sekadar berkongsi selepas membaca dari artikal-artikal atau pon kitab-kitab arab yang telah pon diterjemahkan ke dalam bahasa yang boleh saya fahami. Semoga sesiapa yang membaca post saya kali ini akan mendapat manfaat insya Allah.

Wallahua’lam.

5 comments:

noor amirah bt ahmad said...

bila zina menjadi budaya ( karya saudara Syamil yusoff dan isteri adriana balqis) buku terbitan must read...

banyak info dalamnya... dia ada menulis dengan mendefinisikan maksud zina itu ialah mencantikkan sesuatu... (huraiannya saya tak bape ingat)...tapi bukunya bnyak info...

s a r said...

salam beb.

hmm. iyalah,. terima kasih sebab share.

betul la. banyak yang dah salah anggap dan tafsir.

thanks again. :)

hansuke said...

noor amirah bt ahmad:
thanks. i'll try find that book..:)

sar:
selamat mencari kerja..:P

n B. said...
This comment has been removed by the author.
s a r said...

thanks beb :)

berusaha panjat bukit cari kedinginan angin..

InsyaAllah :)