Sunday, March 27, 2011

jangan marah (hadith 40:16)

kenapa orang selalu mahu cari pasal? bukankah senang jika kita biarkan sahaja sesuatu perkara itu berlalu? perlukah kita menjawab semua perkara dengan orang lain supaya hati kita menjadi lebih puas? tidak sebenarnya. sedarlah sifat ingin puaskan nafsu itu bukan sifat dari Allah. terutamanya bila kita dalam keadaan marah. ini terutamanya pesanan untuk diri aku sendiri.

aku kecewa dengan diri sendiri tempoh hari kerana aku telah kalah dengan nafsu marah. sekian lama aku pupuk supaya ia tunduk, akhirnya aku gagal mengawal diri dan melepaskan kemarahan. setelah marah aku sangat kecewa. teringat pesanan Rasul Allah, "jangan marah" (Hadith 40:16). kali ini aku kalah. auzubillahiminasyaitonirajim. dalam jalan mendekati Allah kita tidak boleh ada sifat marah ini. sesungguhnya, bila dalam keadaan marah pastinya syaitan akan menambahkan lagi petrol kedalam api kemarahan kita supaya ia lebih membara. beberapa hari aku duduk muhasabah diri, terkenang kesilapan, malu dengan Allah. alhamdulillah, hati aku kembali tenang. aku mahu lebih diam seperti dulu dan berbicara bila perlu sahaja, teringat kata ustaz, "lebih baik diam dari berkata yang sia-sia". Rasulullah saw banyak memesan dalam hadithnya mengenai ini dan salah satunya ialah:

“Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya”.

(Riwayat Abu Naim)

semoga itu kali terakhir aku akan marah dan lebih bersabar pada masa akan datang. insya Allah.

cara elak kemarahan berterusan:

1. ambil wuduk
2. baca al-quran
3. beristigfar
4. zikir
5. doa supaya tenang hati

semoga mendapat manfaat.

wallahua'lam.

1 comment:

s a r said...

salam :)

terima kasih atas manfaat :)