Saturday, March 19, 2011

attendance sheet

jam tepat pukul 1.09pm. dengan hati yang resah sebab takut tak sempat ke masjid untuk solat jumaat aku berkeliaran mencari taxi. subang adalah suatu kawasan yang amat terkenal dengan kesesakan lalu lintas, tidak terlepas dari 'jam' yang kita selalu elakkan. keluar sahaja dari ofis client, aku ternampak sebuah taxi sedang menunggu di kawasan terminal bas. banyak lagi taxi lain di situ tapi entah kenapa aku rasa mahu naiki taxi itu.

"uncle, hantar masjid sana boleh?" tanya aku sambil menundukkan kepala separas tingkap taxi.

"sana sangat jam woh.." uncle seperti ada sedikit teragak seolah tidak mahu kesana.

"hm..agak jam la, pakai meter ke macam mana, berapa u charge? aku cepat mencelah.

"pakai meter pon boleh, tapi kalu jam ah, tambah lagi seringgit saja la" sambil menekan butang meternya.

aku terus membuka pintu lalu duduk di bahagian depan.

"apa-apa pon kena semayang oh, pompuan tak ikut ka?" uncle menujukan soalan.

"mesti uncle, arini laki sahaja pergi masjid, pompuan tak wajib harini, hari-hari lain dibenarkan". terang aku panjang lebar.

"oh, itu macam ka?"

aku mengiakan uncle sambil tersenyum lebar padanya.

dalam hati sebenarnya, aku tengah memikirkan orang lelaki yang tengah sibuk memuaskan nafsu makan. tidak sekali mengejar pahala datang awal ke masjid. atau untuk datang mendengar tazkirah yang sedikit sebanyak menambahkan lagi ilmu dihati yang sememangnya sudah berkarat kerana tidak menjaganya dengan baik .

malaikat sebenarnya mencatat pahala bagi orang yang datang awal pada hari jumaat. terutamanya pada yang datang mendengarkan tazkirah. malaikat akan terus mencatat pahala kita dan akan berhenti mencatat apabila imam mula membaca khutbah. bila imam mula membaca khutbahnya, malaikat menyimpan buku catatannya lalu duduk sekali dengan makmum mendengar khutbah yang disampaikan imam. betapa ruginya bagi mereka yang datang lepas bermulanya khutbah imam. sungguh senang Allah ingin memberi kebaikan kepada makhlukNya. tetapi terpulang kepada individu yang menghiraukanya atau pon tidak.

wallahua'lam.

2 comments:

zo said...

ada lagi rupanya pemandu teksi yg minta tambang extra guna alasan jammed ni ye

hansuke said...

hm..bukan itu yang saya maksudkan. tambang tu tak kisah la, dia mintak rm1 je pon..:)