Sunday, March 6, 2011

sabar

duduk aku bersila, kedengaran bunyi kipas kiri dan kanan, kepala hanyut dibuai angan-angan kosong. matahari terik diluar sana, sampai bahang yang masuk tak mampu kipas dan air-con menepis kehangatanya. bertafakur aku sendirian menanti suara puji pujian.

sedap sungguh bilal melaungkan azan, memanggil-manggil umat menunaikan kewajipan, seperti biasa hati aku kosong, tapi penuh dengan persoalan. dalam hati kecil ku, ada sesuatu yang tidak menentu, aku cuba mencari jawapan tapi gagal. hatiku terus berdenyut kencang seolah sesuatu sudah pon berlaku, fikiranku terus berlegar mencari jawapan apakah perasaan ini yang datang secara tiba-tiba.

imam membaca khutbah dengan khusyuk sekali, dengan teliti aku mendengarnya, perkataan demi perkataan. hati aku tiba-tiba sebak mendengar nama Allah yang disebut-sebut imam. bersungguh-sungguh aku menahan supaya tidak mengeluarkan air mata. hati aku semakin sensitive agaknya.

penat seperti biasa pulang bekerja, aku hinggap di kedai makan kegemaran mencari sesuap nasi yang dari pagi aku terfikir-fikir sebab tidak sempat langsung untuk makan kerana aku sibuk menunaikan tanggungjawab, alhamdulillah Allah membantu menyiapkan kerja aku pada masa yang ditetapkan.

malam itu aku mendapat berita, perasaan aku bercampur aduk.

'oh, patutla berdebar semacam je tengahari tadi', aku terfikir.

bingung, sedih, kecewa, tapi hati aku redha. terus aku memujuk-mujuk hati aku untuk bersabar, alhamdulillah sahaja mampu aku ucapkan. alhamdulillah.

--------------------------------------------------------

kita sebagai umat muhammad saw kena sentiasa bersabar kerana Allah. sesungguhnya sabar itu akan mendatangkan faedah kepada kita juga kerana Allah sudah berjanji untuk menolong orang-orang yang sabar.

Firman Allah s.w.t dalam surah Al- Baqarah ayat 153.

"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar."

dan juga dalam surah Al-i 'Imraan ayat 200.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)".

banyak lagi mengenai sabar yang Allah telah sebutkan di dalam Al-Quran, maka kesabaran adalah dituntut oleh Allah untuk makhluknya.

sebenarnya sabar termasuk akhlak yang paling utama yang banyak mendapat perhatian Al-Quran dalam surat-suratnya.

Imam al-Ghazali berkata,
“Allah swt menyebutkan sabar di dalam al-Qur’an lebih dari 70 tempat.”


Ibnul Qoyyim pula mengutip perkataan Imam Ahmad:
“Sabar di dalam al-Qur’an terdapat di sekitar 90 tempat.”


Abu Thalib al-Makky mengutip sebagian perkataan sebagian ulama:
“Adakah yang lebih utama daripada sabar, Allah telah menyebutkannya di dalam kitab-Nya lebih dari 90 tempat. Kami tidak mengetahui sesuatu yang disebutkan Allah sebanyak ini kecuali sabar.”


maka bersabar lah dalam apa jua keadaan, kerana sesungguhnya kesabaran itu akan datangnya kebaikan kepada orang yang mempunyai sabar. ini pesanan untuk diri sendiri sebenarnya dan sesiapa yang sudi membaca.

wallahua'lam.

1 comment:

s a r said...

salam beb! :)

sabar menjadikan kita lebih kuat
Alhamdulillah..

~pesanan khas............

bersabarlah kawan :)