Monday, November 23, 2009

bersikap dewasa

aku suka tengok org bercouple (bahasa rojak) terutama mereka2 yg dalam process mengenali sama sendiri. bagi aku, ni sume perkara biasa jika mereka tak melakukan maksiat. janji ada batas islam yg harus mereka ingatkan. sesetgh pendapat mengatakan tak baik sama sekali bercouple, ade juga yg mengatakan kalu bole kawal keadaan ia dibolehkan. bab ni aku tak nk komen banyak2 sebab aku pon tak arif sgt.

biasa kita melihat mereka yg couple meluahkan kata-kata cinta mereka di internet. selalunya yg aku perasan ade diantara mereka yg menyatakan perasaan cinta mereka seolah-olah ingin memberitahu seluruh dunia yg mereka sedang hebat bercinta (deep in love). aku bukan cemburu. oh, tidak. cume aku rase perbuataan seperti ini sgt kebudak-budakan. tak cukupkah mereka saja yg tahu mereka saling cinta mencintai? sampai nk bagitau semua org tu kenape?.

aku sgt hormat kawan2 aku yg bercinta tapi buat2 biasa saja. seolah-olah benda tu takde benda pon nk dihebohkan. memang pon. tak perlu sebenarnya. sebab hubungan tu kita tak tahu sejauh mana boleh berkekalan. cukup sekadar kita berdoa pada Tuhan supaya hubungan tu kekal. kalu ada jodoh pasti tak kemana.

mengapa mereka2 ni suke buat macam tu? ini teori aku. aku rase ia adalah sekadar warning kepada individu yg dianggap ingin memasuki "line" cinta mereka. contoh. jika seseorang pompuan tu cantik dan di website beliau (fb, ms, fnster or blog dll) ada ramai pengikut-pengikut (friends list) lelaki misalnya. sah-sah beliau sgt glamer dan ramai lelaki yg akan cube untuk memikat si cantik itu tadi. untuk mengelak ada org 'men-tackle' dirinya, beliau akan membuat 'statement' yg berbentuk cinta atau rindu akan pasangannya. statement seperti, "aku sgt merindui mu", "engkau saja untuk diriku", "bilakah hendak kita bersua" dan sebagainya. selain itu, mereka2 ini akan letak gambar si kekasihnya untuk diperlihatkan pada semua org. atau di blog pulak, mereka akan menulis post/entry beserta gambar khas buat kekasih. satu lagi contoh 'warning' supaya tidak memasuki line tadi. (tapi mungkin jugak saje nk bangga2 dgn semua org, nk tayang muka kekasih..haha)

tidak cukupkah sekadar meletak status: "in a relationship"? aku rase status ini sudah cukup mantap untuk difahami. bukankah, website fb, ms, or friendster adalah website untuk kenal mengenali? atau untuk networking? jika 'di-tackle' oleh seseorg sekali pon, bagi aku cukup sekadar berterus terang saja, mengatakan "maaf saya sudah ade kekasih", "kita kawan saja tak boleh lebih-lebih" sudah cukup. tak perlu bersikap kebudak-budakan, sebab perbuatan seperti itu amat memalukan.

mesti ada yg perasan aku tak bagi contoh lelaki dalam post ni. sebenarnya ade jugak lelaki yg sama camtu tapi tak lah begitu ketara dibandingkan perempuan. (maaf ini realiti). tapi ini semua hanya sekadar pemerhatian aku saja, teori aku, pendapat aku. tak penah pulak aku cube memikat perempuan dalam internet sebelom ni dan tak terlintas pon tuk mencuba, try, test, tengok. oh, tidak aku pemalu orgnya. yeke ni? haha.

kita haruslah bersikap dewasa dalam ape jua keadaan. jika ade yg ingin mengenali diri anda, bersyukur lah. jika anda sudah berpunya, berterus terang lah supaya pihak yg satu lagi itu memahami status anda. jika anda masih single, tapi anda tak berminat dgn si 'pen-tackle' anda itu, berterus terang saja. lebih baik berterus terang dari hilang seorang kawan. manalah tahu yg ingin berkenalan itu ialah kawan yg sgt beriman kepada Tuhannya dan mungkin akan membantu anda menuju ke jalan yg diredhai Allah swt. ape lagi kalu bukan redha Allah yg kita cari? setuju atau tidak, anda tentukan.

wallahualam.

9 comments:

sapek said...

salam bro...
nie ad relate ek ngan pasal kawen tuh...
huhu...
terbaik dowh posting ko...
btol gak...
kekadang tu,ak sendiri pon terase gak...
ad betol gak,kite tak perlu heboh2,couple nie,kite pon tak tau strong sampai bile...
ak agree yg tu...
perenggan last paling terbaik,killer org kate...
ap2 pon perbuatan kite sume,ad batas2nya...Islam itu mudah...
renung2kan dan selamat beramal...
good posting bro...
salam...

hansuke said...

tak tau relate ke tak, aku men tulis je ape dalam otak aku.

kalu ko bukak facebook ke friendster, ko try tgk ade ke tak cm aku contoh kan tu, mesti ade punya..:) kat blog pon byk..

yela, kita harap couple tu akan sampai kawen la tapi nk bising2 tak guna la kan? base on experience, kawan aku yg paling relax couple sbrnya yg akhirnya sampai ke pelamin. lebih kurang cm ko ngn yana la, relax je. bagus ah cmtu, kalu jadi alhamdulillah, tapi klau tak jadi nk wat cmne kn? tp harap2 jadi ah..:P

neway, cume pendapat aku semata la. org len mungkin pikir len kot.

Liyana said...

hmm, salam n hi

mungkin betulla teori "ia adalah sekadar warning kepada individu yg dianggap ingin memasuki "line" cinta mereka."

saya pun tak pasti kenapa dan apa perasaannya. tapi kalau bagi saya, macam segan je. bagi semua orang nampak tulisan jiwang2 cantu. nk letak status in a relationship pun fikir dua 3 kali sebab perlu ke nk announce smthng yg tak pasti. macam entahlah. mungkin saya xnormal.

tp klu tgk kawan2. xdelah anti. macm fikirla. klu kite nanti, pandai2 la jaga

sapek said...

i agree ko fif...
hahah...
mane amar,slalu komen je blog ko....
mane???
ko kene ingatkan dia fif...
huhuhu....
kidding k..
salam...

hansuke said...

puding caramel:
sy pon tak penah anti ngn kawan2 bercinta, malah hepi untuk mereka..:)

exactly. kalu sy, sy akan pikir byk kali la nk announce kat public especially kat internet. yela, org kate everything is nice bila bercinta, tapi kadang2 there are things kita kena bersahaja jugak. kalu kawen lain la citer, sebab kalu tak announce nnti kawan2 marah tak tunjuk gambar kan?. hm..entahla, manusia macam2.


689:
entahla si amar tu.
kalu aku sentuh pasal bercouple ni dia selalunya tak comment, tapi kalu bab cinta dia comment plak, mungkin dia takde benda nak comment kot..:P

cyruscope said...

aku terkena.. dulu dulu slalu tayang muka awek kat tenet, friendster, facebook sumer. mmg nk bgtao seluruh dunia la yg aku ada awek. harharhar.. last last lingkup.. takde rezeki orang kate..

tapelah.. belajar dari kesilapan.~

hansuke said...

cyrusdavirus:
hm..aku ingat awek tu. tula takde jodoh la tu. atleast ko dah belajar sesuatu, tu pon dah cukup tuk ingatkan ko pada ms akan datang.

wei thanks singgah blog aku, lama giler tak jumpe ko ni..:)

dolat said...

SETUJU! puding! hai~
statement supaya orng tak ganggu.
haha *pernah buat macamtu* :P

Amar san said...

aku tak komen sbb aku takde fb daa.. tak releven posting ni utk aku.. hatta hansukeroma sekalipun, pasal dia pun dah takda fb, apatah lagi awek, haha..