Sunday, November 22, 2009

am i psycho?

ramai kawan2 aku kate aku saiko. aku pon tak tau nape. tapi pas lame2 pikir, aku rase aku bole agak ape diorg maksudkan. aku rase macam ni:

(i)
masa aku amik diploma kat uitm dulu, pelajar2 byk terlibat dalam aktiviti kampus. kebanyakkan pelajar start dari bawah. mula2 jadi ahli, pastu naik jadi AJK, last2 jadi Presiden club. tapi bila time aku, dari ahli biasa, dilantik jadi ketua part, dari situ aku terus lompat jadi wakil pelajar (MPP). aku rase mungkin sebab ni org kate aku saiko kot. tapi diorg tak tau aku asik fail je exam sb terlalu busy.

(ii)
mase di uitm. aku ramai kawan2 pompuan. ade je nampak muka aku kat cafe uitm tu. arini awek lain, esok awek lain. suatu hari tu ade la kawan aku sorg ni bagitau yg budak2 pompuan duk men teka2 yg mane satu awek aku antara yg ramai2 tu. adakah sebab aku ramai kawan pompuan sampai aku layak digelar saiko?
tapi sbrnya, yg diorg tak tau, budak2 pompuan yg aku penah keluar tu, semuanya dah berpunya. yg dah tunang pon ade. mereka tu semuanya aku anggap adik2. aku keluar pon sebab diorg byk masalah. aku la tempat mengadu. maklumla org bercinta mesti la byk masalah. apa la salahnya seorg abang dgr masalah adik2 dia? balik2 aku gak kena tuduh bukan2.

(iii)
pas grad, kawan aku ramai kawen. pastu memandai je nk kenen2kan aku ngn kawan kami yg masih single. bila aku tak nak, mereka kata aku memelih la apelah. yg paling best ade gak yg kate aku saiko sebab tak couple. saiko ke tak couple? aduih..kalu dah kawan baik takkan tetibe je nk couple. kena plak sebaya. sesetgh org mmg tak kisah sebaya. tapi aku kisah. bukan ape, aku cume ikut pesanan parents aku je. kate mereka, kalu nk cari pasangan, cari la muda dari kita. kata2 ibu bapa ni berkat!! tapi jodoh kita tak tahu ngn sapa. aku pon tak sibuk nk cari.

(iv)
pas diploma, budak2 aku ramai yg sambung degree accounting uitm. aku plak pas grad trus kije. tetibe suatu hari tu diorg dapat tahu aku sambung ACCA. mak ai, ramai la ckp aku giler. ade yg kate "bole ke ko bwk? masa dip aku tgk ko biasa2 je?" perghh..giler pandang rendah kat aku. lagi la aku semangat nk buktikan kat diorg yg aku bole. tapi yg kate aku giler tu ade kebenaran la jugak. sebab ACCA memang susah. kursus paling tinggi dalam bidang accounting. name pon kursus professional dari UK. kalu degree, 1 subject, 3 sem syllabus kena amik, kami ACCA 1 subject, 3 sem syllabus tu, 1 sem je belajar, pastu exam. tak ke pecah kepala? memang aku giler la pegi amik. tapi ramai je budak melayu dah grad ACCA ni. tak salah pon aku amik cube nasib. kalu kita usaha InsyaAllah bole pass. ade pon paper yg aku dah pass. sape kate aku tak bole. sume org bole lakukan keajaiban sbrnya. cume kena mintak dgn yg maha esa je. ape2 bole jadi. pada kawan2 yg bagi aku semangat tu. terima kasih. aku bersyukur ade kawan macam kamu.

hm..aku pon tak tau nape aku nk sentuh issue ni. ni sume gara2 pas study otak jadi weng skit. sbrnya aku tak kisah org ckp pasal aku. samada aku ni saiko ke ape ke tu terpulang pada pendapat masing2. hidup kita masing2. liku2 hidup pon Allah bagi lain2, sebab Allah je yg tahu diri kita mampu ke tak nk tanggung dugaan yg Dia uji tu. semuanya menguji keimanan tuk kebaikan kita jugak. so pesanan dari seorg sahabat yg bernama aku, tabahkanlah hatimu dalam merempuh dugaan dan ujian Allah swt. semoga hidup kita diberkati dan dibimbing dgn kasih sayangNya.

InsyaAllah.

6 comments:

Liyana said...

semoga dipermudahkan seala urusan

hansuke said...

thank you puding caramel (ke liyana?) tak tau name, tak penah plak nk tanya..:) same to u too. gambate kudasai!

sapek said...

ak sokong tu...
psyko is afif..
afif is psyko...
hahaha...
whatever is you,u still afif that i know...
stedy lah...
gud luck exam...
jgn presure2...

Amar san said...

Introduction

ko memang saiko. itu satu fakta. haha

tapi;

(wah, ada paragraph pulak komen aku, macam wat dissertation la plak. haha)

(i) aku tak rasa org kate ko saiko pasal ko leh jadi mpp.. sape yg kate tu aku rasa diorang tu suma jeles tu takleh jadi mpp.. takpe2 nanti bile diorang dah tua ko calonkan lah diorang yg jeles tu jadik Yang dipertua jkkk kampung ker, so kalo ada kenduri kendara kat kampung nanti boleh la dia merasa handle banyak aktiviti.. haha.

(ii) aku rasa kalo org laki yg kate ko saiko sebab byk makan dgn awek kat cafe sampai tukar2 on daily basis, dia cakap macam tu pasal dia jeles. mana taknya tak jeles, tiap2 hari makan megi dengan roommate dia je yg suapkan for sure la dia jeles kan. muka tak hensem sampai minah indon tukang cleaner pun tanak layan. kalo yg kate ko saiko tu pompuan, aku rasa pompuan tu jeles takleh makan semeja dengan ko. yer la, ko kan nak makan dengan stok yg cun2 jer, kesian kat il***** kan. eh eh ape aku melalut ni.. haha

(iii) oh skarang aku dah tahu kenape ko beriya2 sangat nak stadi kat library.. ada udang di sebalik mi rupanya. ceh. patut asyik cari port depan pintu library je. kantoi2. hahah

(iv) acca memang pecah kpala. jom kita sama2 pecahkan kepala. caiyok2.

Kesimpulan

Kejadahkan saja apa yg org kata. Mulut manusia ni mana la boleh ditutup. kita buat pun diorang kata, kita tak buat pun diorang still mengata. so buat bodoh jer. apa yg diorang nak kata, katalah sementara boleh bercakap. yg penting kita buat benda halal. dapat redha Allah. tu yg penting.

wallahua'lam

hansuke said...

689:
thanks bro. korang takde kat umah senang skit aku study, sunyi je library aku..haha~ gurau je bro. selamat cuti. sem depan dah final sem. kena kasi grad on time la. diploma senang giler ah..hehe~

Amar san:
hahaha..thanks amar.

paragraph ke (ii) ko memang takleh blah. kalu budak tu ade terbaca blog aku mampus..huhu~

wei, tolong skit, nizam yg usha budak baju oren tu ek, aku buat2 study je..haha~ takde niat len pon selain study aku lepak kat library tu..:P skang library aku dalam bilik.

tula aku pon tak kisah org cakp ape pasal aku. janji aku tak penah ganggu hidup org. aku hepi.

ko pon buat terbaik exam. walaupon aku tahu ko akan pass byk paper confirm punya tapi aku nk wish gak la ko, amik hati haha~

ok. gambate kudasai!!

Liyana said...

betul la tu. ^_^