Friday, January 3, 2014

Hari esok masih jauh

Alhamdulillah. akhirnya, practical experience requirement (PER) tuk acca aku dah berjaya abiskan. sekarang tinggal lagi paper acca je yang belom pass, dan inshaAllah kalu ada rezeki, semoga aku dapat abiskan semua balance 5 papers akan datang, semoga Allah perkenakan doa aku untuk bergelar chartered accountant. inshallah.

dulu target dalam hidup aku nak jadi chartered accountant, motif utama sebab nak jadi orang kaya! haha~(gelak jahat) ya..kaya!! (macam filem P-Ramli la plak..ehe) tapi sejak dua menjak ni, kemahuan tinggi aku ke arah tu sebenarnya dah hilang. eagerness tuk mendapat qualification acca ni tak lagi berkobar2 cam dulu. dah banyak yang berlaku dalam hidup aku, banyak keputusan aku terpaksa buat. dan alhamdulillah, Allah buka hati aku untuk sedar kesalahan diri dan Dia juga beri aku kekuatan untuk menarik diri dari landasan pekerjaan yang sangat sibuk ni.

semuanya bermula pada bulan puasa beberapa bulan lepas. aku mula bekerja ditempat klien dari jam 9am setiap hari. kebetulan pulak, pada masa tu aku audit syarikat besar di taman midah, 40 company, tapi aku audit 3 je dan tolong rakan2 lain..ehe. tepat jam 7pm, aku bergegas ke masjid berhampiran, cari nasi nak bukak puasa. masjid di taman shamelin jadi sasaran aku, sebab masjid tu sgt best, pakcik2 semuanya baik2 belaka. Abis bukak puasa dan solat maghrib berjemaah, aku terus pulang ke sentul untuk mandi dan untuk solat terawih di surau sebelah rumah sewa aku. selesai tewarih dalam pukul 9.30pm (8 rakaat je kat surau ni sb ramai orang tua dan cepat abis ehe :P), aku akan balik umah tukar pakaian, dan kembali ke main ofis untuk siapkan kerja. Time puasa2 ni la, dan2 je manager aku nak tengok file *bengang*. Kat ofis, tak sedar, sampai 3am aku kije. kadang-kadang sampai jam 4am. *sedih*

itulah rutin aku setiap hari sepanjang ramadhan, sampai aku terfikir, "kenapalah aku kije cam ni?" "Ko nak ape sebenar?" *bingung*

pada hari raya puasa pertama, kebetulan pulak keputusan acca diumumkan. aku dapat sms dari acca, aku baca dengan tenang. Tengok keputusan kat handphone, terdiam. aku gagal lagi, kedua-dua paper plak tu. Tapi pada masa sama rs cam kelakar, terus aku senyum sendiri. dari saat tu, dalam hati terdetik, "jalan ni bukan untuk aku, Allah nak bagitau aku something". Aku pasti.

sebenarnya, aku anggap ape yang berlaku jawapan istikharah dari Allah. Dah lama aku solat mintak pertunjuk, akhirnya dapat, aku pasrah. aku redha dengan ketentuan Allah. Tanggal 16 October 2013 aku letak jawatan sebagai juru audit. Tapi itulah saat paling gembira aku sebab aku yakin ia jawapan yang Allah nak aku nampak dan rasa sendiri, jalan ni bukan untuk aku. selama ni aku yang beria2 nak kerja kat firma terbesar dunia. Nak gak rasa. Alhamdulillah Allah perkenankan doa aku. tapi, walaupon Allah beri rezeki ni, Dia juga tunjuk kat aku yang hati aku tak sesuai dengan semua tu. aku akur dan aku pasrah. Allah telah memberikan aku kekuatan untuk melepaskan semuanya. dan kembali ke fitrah sebenar aku. Alhamdulillah.

esok merupakan hari terakhir aku berkhidmat di tempat kerja. masa akan datang belom lagi aku pasti ape aku mahukan. namun, didalam hati, tergerak untuk meneruskan pembelajaran sepenuh masa. aku akan cuba untuk menghabiskan semua paper acca aku jugak. dan inshallah pada masa yang sama aku berniat untuk menyambung master dan juga jika ada rezeki sambung pula keperingkat PhD. setelah Allah memberikan jalan keluar ini, Dia juga memberi hasrat didalam hati aku untuk menunaikan harapan arwah ayah semasa beliau masih hidup. iaitu, ingin melihat aku mendapat master dan PhD dalam bidang perakaunan. baru sekarang aku sedar dan ujian yang Allah berikan semuanya adalah untuk aku mengharungi jalan baru ini. mana tahu, suatu hari, setelah mendapat master dan PhD, rezeki aku rupenya menjadi seorang pensyarah? *senyum sendiri*

Hari esok masih lagi jauh, jika aku masih lagi bernafas ketika itu.

10 comments:

Amar san said...

First comment!

Haha.. ada lg ker org yg komen mcm ni..

hansuke said...

Haha. Mesti la ada. Ko la org tu..uhu..

Dayah said...

All the best pakcik!

Liyana said...

salam..lama betul tak singgah sini. apa khabar?

tu la kan. kita merancang, Allah pun merancang tapi perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan. All the best!

athirah fauzi said...

Rezeki orang lain lain. It's good that you have the courage to follow your heart.

Good luck in your future undertaking. :D

we miss u! T.T

MarsMaseira said...

It's been a while. Well, a very long while. Hope Life is treating you good :)

I've stopped blogging for quite some time now. Entah lah. Good luck for anything that you're pursuing now :)

Assalamualaikum.

hansuke said...

MarsMaseira:

Wow, you're back, glad u dropped by. Hows ur PhD thesis going? all done? may I call u doctor MarsMaseira now? ehe.

Hang in there. "life is like a box of chocolate, u never know what u're going to get" - Forest Gum :)

MarsMaseira said...

PhD research so far still fascinates me since day 1. Still holding on :)

Appreciating every moment di rantau orang. Busy exploring the universe I guess :)

InsyaAllah will be finishing in 2016. Tak perlu lah nak panggil Dr. tu nanti. segan. ilmu tak seberapa ni, takkan pernah cukup :)

How is life? what are you up to now? Work, study?

Anonymous said...

Assalam .


Nk tanya tentang acca boleh tk ?

hansuke said...

Anonymous.

Bole. just email me at dearkhatib@gmail.com :)