Wednesday, October 27, 2010

bersabar kerana Allah

awal tahun 2010 aku ada dapat satu interview ni kat kawasan bangsar. malas la nk cakap nama company tu sebab nanti jadi tak baik plak kan. citer ni agak lama tapi aku rasa macam nak citer.

sebenarnya aku tak tahu yang panggil interview tu adalah agency pekerjaan. bukan men semangat lagi aku dapat interview jawatan executive accounts, ingatkan apa sekali agency la plak.

hari aku interview tu ada ramai jugak la yang datang dengan niat yang sama, cuma lain-lain jawatan je, ramai yang datang tu dari bidang IT, so kira aku macam tak ada persaingan la sangat. mula-mula kitorang kena buat test ABCD, soalan boleh tahan la susah, banyak soalan tricky. pastu aku ingat dah abis sekali ada lagi public speaking plak, dibagi tajuk dan kena spontan bercakap dalam bahasa inggeris selama 2 minit. pastu writing test plak kena buat, macam exam dah aku pikir, kali ni soalan tanya bab yang berkaitan dengan background pelajaran aku.

soalan 1 ialah mengenai definition depreciation, aku jawab dengan senang la kira sebab soalan basic sangat, soalan 2 pasal ape entah aku dah lupa tapi macam boleh jawab jugak la. soalan yang ke 3 paling tak best, dalam soalan tanya "what is the difference between OPEX and CAPEX, explain". lama aku tenung soalan ni. dalam otak, ape kebenda la benda ni, pastu aku pikir, selama aku belajar accounting masa diploma, masa aku amik ACCA pon, masa aku kerja dalam bidang accounting dan audit sekali pon aku tak tau dan tak pernah jumpa pon istilah soalan number 3 ni. aku dah mula sedih dah sebab rasa macam tak tau apa la plak, padahal dah kije lama dalam audit firm.

pendekkan citer. pas exam tulis ni, ada lagi satu sesi last, kali ni kami di interview face to face, sorang-sorang. banyak la soalan diorang tanya ada 2 orang interviewer, sorang melayu sorang lagi indian, both pompuan. dalam interview tu salah seorang interviewer tu tanya aku "OPEX dan CAPEX" ni u tak tahu ke, tak jawab pon? (diorang speaking la aku terjemahkan je ni..hehe). aku cakap, never in my life aku pernah tengok pon benda alah tu. orang tu pon cakap, "kalu tak tahu macam mana u nak buat account?", aku dah terdiam, rasa rendah diri sebab tak tahu. takda plak rasa nak tanya balik ape benda OPEX and CAPEX ni, sebab aku dah rasa down. pastu at the end of the session mereka offer aku lain jawatan, iaitu jawatan call centre dalam bank, banyak gaji diorang cakap, starting pon dah RM2500. aku terus cakap aku tak nak sebab bukan dalam bidang aku. (kalu aku ni giler duit, aku dah cakap dah ON je). tapi dalam kepala, aku ingat 2 tahun aku kije dalam bidang akaun dan audit, amik acca lagi, belajar bagai nak mati pastu senang je terima jawatan dalam bidang orang lain. mereka pon cakap, kalu ada kosong mereka akan panggil. aku pon cau la dari tempat tu.

balik umah rasa cam tak puas hati. lama kot sesi interview tu. berapa jam entah kena exam dan menunggu sekali "bila ada kosong baru kami panggil". what????? wasting time betol la aku rasa. macam tu je. aku pon bukak la internet, tak puas hati diorang kata aku tak cukup basic dalam bidang accounting sampai istilah OPEX dan CAPEX pon tak tahu. aku search GOOGLE. sekali ada la kat Wiki. rupenya OPEX ni maksud dia "Operating Expenses" dan CAPEX maksud dia "Capital Expenditure". aku terus cakap. "ek eleh", benda alah ni rupenya. serius sepanjang hidup aku tak pernah agi jumpe perkataan OPEX dan CAPEX tapi kalu operating expenses dan capital expenditure hari-hari aku jumpa masa buat kije.

aku pon terfikir la kan, padahal agency ni nak cari orang kije, pastu masa tanya soalan tanya dalam bentuk short form, mana la orang nak tahu maksud dia. padahal kalu kena tanya apakah beza operating expense dan capital expenditure aku dah boleh jawab dengan baik kot. aku sangat tahu maksud benda alah ni, benda sangat basic untuk accounting nye student. yang menjadi masalah ialah, dari zaman diploma sampai la zaman amik acca, kami tak dibenar menggunakan 'short form', sebab nanti hilang markah. aku pon tanya ramai accounting student yang lain soalan yang sama, mereka pon tak tau jawapan dia, pastu bila aku bagitau maksud dia terus diorang dah tahu ape kejadah benda tu.

sebenarnya yang aku rasa tak puas hati dan down ketika tu sebab wajah dan tonasi interview sorang tu. seolah-olah aku ni memang tak layak langsung jadi accountant. time tu aku sabar je nak cakap, pendam dalam hati. tapi lepas search Google tu aku rasa lega la. bukannya aku tak tahu maksud dia cuma short form yang diorag bagi je yang aku tak pernah jumpa, nasib la kan. sampai sekarang mereka tak call aku, maybe diorang pikir aku tak layak kot sebab benda kecik pon tak tau. huhu~ takpela, janji Allah je yang tahu pengalaman aku di audit firm banyak mengajar aku mengenai akaun, tak perlu diorang tahu pon takpe, maybe future employer aku akan lebih professional.

moral of the story. kalu tak ada rezeki memang tak akan ada, move on cari yang len. bersabarlah kerana Allah dengan apa situasi walaupon kita dihina dan di-downkan oleh orang lain. rezeki datang dari Allah bukan dari mereka-mereka yang bergelar manusia. insya Allah nanti bila dan sampai masa pasti ada orang yang menghargai diri kita yang sepatutnya.

wallahualam.

8 comments:

Anonymous said...

Salam.

Oh. Sabar je la ek. Memang bukan rezeki :)

Masa mula2 baca tadi, ingat nak merungut pasal interview keje tu. he. pastu tak dpt pulak. mesti frust. huhu.

thanks for sharing.

btw, hope you have found your right job already yea:) you didnt get this one coz there is another one much better for you. Allah knows the best rite ;)

hansuke said...

salam.

isk. takkan merungut kat blog plak, jadi diary plak nanti hehe~

benda dah jadi, it's better to share supaya orang lain boleh dapat something dari citer saya ni.

yela, dalam hidup ni mungkin sekali seumur hidup kita dipandang rendah tapi bila perkara tu berlaku pada kita, kenalah bersabar kerana Allah.

yup, rezeki itu bukan milik kita, pasti ada rezeki lain yang Allah sudah sediakan untuk kita pada masa yang lain insya Allah.

the last time saya baca blog kamu, banyak entry yang sedih2, semoga kamu lebih ceria sekarang..:)

Anonymous said...

Salam.

oh. insyaAllah.

oh mcm tu. haish tapi blog sy memang dr dulu jd diary. aha. mcm2 rungutan ade. heh.

thnks :)

MarsMaseira said...

1. yes. if it's not meant to be, then it wud never be :)

2. at least now you know what OPEX and CAPEX mean right? dah tambah satu lagi ilmu. bad things can just turn out right. ayat ni klise but, ada hikmahnya kan? :D

3. I never had any interview before. Is it that hard?

hansuke said...

MarsMeseira:

salam. ah..the missing in action girl..hehe~ it's great to see u here, thanks for visiting..:)

well, interviews usually not that hard really, just this one, they actually trying to bring something new to the style of recruting employees, so they say..:)

my pass interviews usually takes about 15 minutes or so and i'll be offered the job, its not that hard if they really want u for the job, so don't worry eh..hehe~

speaking of interviews, i have one this coming monday, wish me luck..:)

u haven't had any interviews? are u studying? i tot dat u were working, silly me..haha~

MarsMaseira said...

yeah. been bz for the last few months. btw, I went to Biocareer fair today and somehow came across the OPEX and CAPEX in one of the posters. Terus teringat pasal this post! HEHE.

U thot I'm working already? Do I sound like one? HEHE. I've been studying for my whole life! :) and will be, for maybe about these 4 years ahead :)

anyway, Good Luck for ur interview! If it's meant to be, it will be yours, Surely! Just have faith, and do your very best! :D

I might have to go thru some interviews next year, searching for scholarships and study funds :D

Have u been in one?

hansuke said...

yeah. u sound like one..hehe~

hope so. if it's meant to be then it's mine insya Allah..:)

hm..i read ur latest post, i guess u'll be doing ur phD soon rite after MSc? the 4 years ahead i mean.

scholarship? with ur passions towards what u do? haha. kacang!!! u sound bright enough for sure, i think u'll do fine. where are u planning to go, the UK?

well, how should i say it, haha~ i'm not the scholarship-type-student to begin with, then i must say, i don't have any experience in them..:)

p/s: thanks for remembering my post..;P

MarsMaseira said...

yeah. 60% planning to go to UK. but still considering US as well. the fees in UK are increasing (the currency rate as well), so the scholarship offers must be very tight I think. pray for me :)

well about the OPEX & CAPEX thingy, it's always good to share new stuffs. so much things to be learnt in HIS universe, yet not many realized that :) it depends on how we see things, rite? :D