Monday, September 21, 2009

peristiwa di cafe

aku takleh tido mlm ni. mungkin sebab dah tido pada petang tadi. arini hari raya. tapi sekarang dah masuk hari raya ke-2 sebab dah lebih kul 12am. aku dial number 'adik' aku tadi kul 11pm, tone kedengaran tapi takde org angkat. bosannya, dah la badan aku tak berape sihat. asik selesema je. adui..tiap tahun aku mesti call adik aku sorg ni. mesti aku nk tahu ape perkembangan dia. aku dah lame tak call sape-sape. bosannya hidup aku rupenya. hahaha. setgh jam kemudian adik aku tu call aku balik. dia tanya aku sape? aku berpura-pura tak kenal dia sebab kononnya dia yg call aku dulu. (dia tak cam number aku sebab aku pakai number celcom.) puas aku usik dia akhirnya dia cam jugak aku sape.
"abg! jgn nk tipu la, org dah kenal sape" aku kantoi..hm..

tadi mase aku nk tido, aku teringat kisah aku ngn dia mase sekolah dulu. mase tu aku ngn dia lepak kat cafe lepas isyak. mlm tu aku dah nekad nk bagitau dia yg aku dan dia hanya boleh berkawan je. pendekkan cerita, aku reject dia mlm tu. dia cool je. tapi aku tahu dia sedih. aku pon same. sebenarnya aku suke kat dia, cume dia terlalu perangai budak-budak. maklumla budak baru lepas spm masuk universiti. memang susah skit. aku tak suke perempuan perangai budak-budak. memang keadaan tak mengizinkan sebab mase tu aku banyak terlibat dalam penganjuran aktiviti-aktiviti kampus. memang sgt-sgt sibuk. dia plak nk aku ikut kepala dia je. nak aku lepak ngn dia je sepanjang masa. aku dah rimas giler. memang tak bole. terukkan lagi keadaan belajar aku entah kemana, result aku teruk, lecterur selalu marah sb aku tak masuk kelas. pengurusan mase aku sgt teruk. aku dah pening giler. awek yg aku suke plak tak faham keadaan aku. akhirnya aku pilih tanggungjawab dari org yg aku suke. sedih gak lepaskan dia. tapi terpaksa.

lepas pada peristiwa mlm tu beberape sem gak dia benci kat aku. perang dunia ketiga tu! haha.memang dalam plan aku nk buat dia benci aku. aku nk dia jauh dari aku. tapi dah name pon satu kampus mesti jumpe jugak. akhirnya berbaik jugak kami tapi sebagai kawan rapat. lame kemudian aku grad dan trus ke alam pekerjaan. kami tak lagi lepak same. beberape sem pastu dia plak yg grad. dia selalu jugak call aku dan sebaliknya. satu hari tu aku pegi jumpe dia kat mcD. katenya pas kije ade hal penting nk jumpe aku. aku dgn seribu alasan tak nk pegi akhirnya naik jugak star lrt menuju destinasi. di mcD dia belanja aku.
"wah, ade kemajuan, mase kat kampus dulu asik nk pau abg je, byk duit org bekerja ni ek?!" dia tersenyum lebar.
mase tgh makan aku terlintas nk tanya,
"ape yg penting sgt sampai nk jumpe?"
"saje je nk jumpe abg, tak bole ke?" (sambil ketawa).
aku tersenyum.
mase lepak aku perasan dia dah matang skit.

tadi mase sembang dalam telipon aku perasan dia dah byk berubah. kedengaran seorg yg sgt dewasa. tak macam dulu. bercampur dgn personaliti dia yg dah ade membuatkan dia lagi 'sweet'. tapi aku hepi borak ngn dia. macam zaman kampus dulu-dulu cume berbeza sedikit. maklum la setahun sekali call. rindu tu mesti ade. haha. sekarang dia dah jadi pegawai. dah ade staf sorg bawahan dia. katenya byk benda nk kena ubah tempat kerja baru sb ramai org tua yg kerja kat situ dan kije tak beberapa nk laju. maklumla sektor kerajaan. haha. bagi aku dia sgt komited dgn kerja dia. satu perubahan yg aku sgt tak sangka. tapi aku sgt bangga ngn dia. aku terfikir, kerja dan komitment bole mengubah seseorg tu menjadi lebih matang.

aku sebenarnya kompius. tibe-tibe perasaan aku kat dia dtg balik. semak otak aku. aku teringat mase tgh lepak sebelom aku grad, mase tgh sembang secara tibe-tibe dia sindir aku,
"dulu, abg dah tahu saya ni perangai budak-budak, tapi abg langsung tak bagi saya peluang, blom ape-ape dah reject, kalu tak ye pon, cube la ubah diri saya ni, bimbing la saya kasi elok, ni tak.."
aku diam je, pedihnya kate-kate dia, aku buat-buat tak dgr, dalam otak aku, sebenarnya aku terfikir ade kebenaran jugak sindiran dia tu. aku nk je ckp hal sebenar tapi masa tu dia pon dah berpunya. aku memang tak suke hancurkan hubungan org lain. aku diam seribu bahasa. kawan baik aku yg tahu hal sebenar tersenyum je, memahami perasaan aku.

sampai sekarang dia tak tahu aku suke dia. aku hepi tuk dia. sekarang dia pon masih lagi ngn bf dia tu. malam ni entah kenapa aku jadi terkilan sikit. kepala berserabut. susah betol bila bermain ngn hati dan perasaan. aku ingat kena buat solat sunat la malam nnti. mati aku kalu perasaan cmni berterusan. baru raya ke-2 aku dah bosan. dahla raya pertama aku tido sampai maghrib. hm..

moral: cube dulu sesuatu hubungan tu walaupon sukar, cube ubah dan atasi keadaan, bagi peluang tuk diri sendiri, kalu kemudian hari tak jadi, baru serah pada takdir.

5 comments:

Amar san said...

wah wah.. makan dalam gila ayat dia tu.. hehe

bagus2 nasihat yg ko bagi dalam posting kali ni.. insyaAllah akan digunakan utk kegunaan di masa hadapan..

weh ko bila balik kl?

An Ikram said...

benda yang lebih kurang sama gak jadi kat aku. Cerita seakan sama.

Terkilan, memang la sangat terkilan. Lagi-lagi bila orang tak nak cuba untuk work that relationship out first. Awal-awal dah nak quit.

Well, you never know what you want until you have lost it. At least, kau dah tahu sekarang, dah boleh belajar dari silap tu.

I hope the same thing happens to 'abg' aku jugak.

Btw, Pachelbel rocks! Aku suka canon in D. Tapi still, Beethoven the best.

hansuke said...

Eater:
wei..ko nyer blog cm dah banyak je post..ces..=)
aku kat kl da pon..
kat sini je ade internet..haha..
nasihat ke? saje je kongsi pengelaman, tapi ade kena ngn ko gak skit kot, tapi aku rase ko dah handle lagi baik dari aku huhu~
maklum la aku mude lagi mase tu
kalu skang insyaAllah aku dah tau nk buat cmne..
itula namenye ujian membuat kita lebih matang..hmm..

An Ikram:
ape yg terjadi pada kita mesti menjadi pengajaran jugak.
itu sebenarnya keindahan ujian ilahi pada kita..=)
menyesal tak guna, move on is what i always say, never look back.

wei, beethoven pon best gak, aku memang suke lagu cmnila..haha..
kawan aku kate aku org tua suke music cmni..ade ke patut..hehe..
neway selamat hari raya..

noor amirah bt ahmad said...

appreciate when appreciated :)

hansuke said...

yup.thats what they always say. maybe i was late to see it. maybe it was just fate..:)