Thursday, October 1, 2009

demi masa

masa berlalu begitu pantas. pejam celik dah pon tahun 2009. aku rase macam baru semalam aku mandi paya bersama rakan-rakan, berlari-lari mengejar layang-layang yg talinya terputus, melastik burung yg tak berdosa, memancing ikan dll. mak aku selalu bising sebab pakaian aku sgt kotor setelah pulang kerumah. betis aku selalu berbirat dirotan sebab balik rumah lepas isyak (adui..sakit..ehe)

"sem ni berapa ratus pelajar baru?" tanya aku pada staf HEP. "dalam 900 org pelajar diploma" jawab en. ismail. "uih..banyak tu, mati kita nak jaga". aku mengeluh. aku sangat bosan menjadi fasi atau lebih dikenali sebagai OC (organisation committee) di kampus uitm. taklimat-taklimat yg diberi oleh staf amatlah bosan. aku selalu tertidor dikerusi paling belakang, jauh dari penglihatan pelajar baru. haha.

"tahniah!..tahniah!" rakan-rakan mengucap pada aku pada hari graduasi. perasaan aku seperti tiada apa-apa. aku blur. mungkin perasaan baru grad ketika itu. hm..

"kerja kat mane?" tanya seorg pakcik. "kerja kat area klcc pakcik" jawab aku. "oh, anak pakcik kerja kat bla..bla..dulu belajar kat bla..bla..bla.." aku melayan pakcik tu sambil menunggu bas.

mak termenung jauh. aku terdiam sahaja. aku tahu mak rindukan ayah. aku pon sama. hari raya penuh dengan keceriaan, hati yg redha dan bercampur sedih. aku dengan tema hitam lagi, mengubat luka hati dengan tidor. gambar keluarga kali ni tak ada ayahanda didalamnya. sayu kami melihat gambar itu. teringat raya tahun lepas ayahanda sangat gembira, rupa-rupanya raya beliau yg terkahir. siapa sangka.

hp aku berdering, mak yg telipon. "assalamualaikum, kamu sihat? tanya mak. "sihat" jawab aku. "buat ape, dah dapt kerja blom? tanya mak lagi. soalan cepu emas. "dah dpt interview, jumaat ni, insyaAllah kalu ade rezeki dpt kot jawatan tu" jawab aku. (abis plan aku nk buat kejutan, akhirnya terpaksa beritahu jugak sebab aku tak pandai menipu mak)

itulah 'flash back' idup aku secara ringkas. ia berlalu dgn begitu cepat. tapi mengingatkan aku tuk hargai mase dan hargai kenangan yg telah aku lalui. kesabaran amatlah diperlukan. setiap yg berlaku mesti ade hikmah-Nya. semuanya bermakna.

marilah kita menghayati firman Allah S.W.T.

(Surah Al-'Asr)

1. Demi masa.
2. Sesungguhnya, manusia berada dalam kerugian.
3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

8 comments:

Amar san said...

tulah.. cepat betul masa berlalu.. aku rasa mcm baru smalam jer aku bersembang dengan adik aku dalam bahasa baby yg tak dapat difahami org dewasa.. tp hari ni aku pulak yg dah jadi org dewasa yg tak faham bahasa baby..

insaf sungguh..

ntah2 esok lusa kita dah mati..

insaf2..

weh good luck utk interview kali ni.. smoga dapat ofis yg ramai aweks cun..

haha

hansuke said...

haha..ko hari-hari insaf kat blog..:)

bila nak study? duk asik ngn blog je aku tgk.

thanks. kalu dapat, aku harap tempat kije kali ni ok byk dari tempat dulu. janji aku bole study dan pass exam. penat dowh asik fail je.

awek cun buat sakit mate je, nk buat kije pon tak tenang nnti, tapi kalu ade ape salahnya..hehe~

sapek said...

salam...
nak mencelah ckit...
hahaha...
ak dah agak dah...
mesti korang dua je...
anyway,pejam celik,dah nak abis 24 jam,ap yg kite bwat pon...
kekadang tu,tak berbaloi pon...
insaf lah...
sesungguhnya,kita perlu optimumkan masa yang diberikan...
jgn lah sampai nikmat itu ditarik oleh YANG MAHA ESA...

hansuke said...

689:
mestila. sape lagi suke comment aku punya blog kalu bukan amar. haha~ kalu amar takde, boring la aku tulis blog ni, tp sbrnya aku tak kisah pon kalu takde org comment, aku tulis sebab aku suke berkongsi dgn pembaca..:)

Amar san:
adik aku dah ok skit. doctor suspect sakit hini (H1N1) tapi tak pasti lagi, esok baru doctor pakar datang. aku tgk cm demam biasa je. aku bawak keta punya la laju, entah berape kena speed trap smlm hehe~

neway thanks bg aku advice. aku dah nekad nk study fulltime. family aku pon dah stuju. ok bro take care.

Amar san said...

smoga adik ko cepat sihat..

ada jugaklah hikmah ko balik kampung, at least boleh jumpa famili ko n bincang pasal arah tuju study ko.. insyaAllah pasnih kita study rajin2.. rezeki Allah ada di mana-mana kepada mereka yg mencarinya..

ko kene speed trap ok lagik.. aku ngn budak2 umah pegi umah pi'e kat melaka, rasa macam nak tercabut jer bontot pasal lama gila duduk atas moto.. hahahaha

noor amirah bt ahmad said...

hye en hansuke.. at last kua gak entry br nye.. hmm ade sikit kekeliruan.. awk dah keje ke still stdy??

hansuke said...

Amar san:
haha..abis la bontot ko tinggal tulang je nnti..:P
ko tak biasa memang cmtu..
aku dulu2 pon same gak.
tu baru 2 jam beb..:P

thanks amar..aku yakin Allah Maha memberi..kali ni kena bagi all out skit..cm kate ko..nk pass kena study 10 jam satu hari..yosh!! aku nk score 60 keatas start sem ni..gambate neh!!

miraeiya:
thanks..dah lame kuor, awk je lambat bace..:)

kalu awk keliru saya lagi la..haha..ni mesti tak baca post saye yg gambar 'i quit' tu.

sbrnya saya baru je benti kije, masuk belajar fultime balik, selama ni buat partime belajar sambil kije tp kali nekad nak abiskan belajar tu sb dah pening asik fail je..huhu~

sapek said...

dah2...
masa untuk insaf...
kepada afif...
jubah dah ad tu...
hik2...dakwah ckit kiteorg nanti ek,...