Wednesday, June 24, 2009

pergi tak kembali

ayah,
aku sangat merinduimu hari ini
aku menangis di dalam hati
sakit dadaku menahan tangisan
tak dapat juga ku menahan
air mataku keluar jua
tak dapat ku bendung lagi
basah pipiku basah sejadahku ini

ayah,
pemergianmu tak siapa yang duga
bagaikan drama di tv
ketika ibu mengatakan
ayah sudah pergi
aku sungguh bingung sekali
tak terkata apa, membisu sepi
ku kucup dahimu dengan redha
merelakan kau pergi

ayah,
yasin ku bacakan untukmu
air mataku keluar dengan sendiri
ayat-ayat Allah sungguh suci
aku tunduk kepada kebesaran illahi

ayah,
kau terbaring diatas tilam
senyuman manis terukir dibibirmu
mukamu merah bagaikan bernyawa
aku sungguh tak percaya
aku menanti dengan penuh harapan
akan kau bangun dari tidurmu itu

ayah,
aku mencuci dan membelai rambutmu
mongosok dadamu mengelap belakangmu
selembut sentuhan seperti aku ketika bayi
dimandikan olehmu dengan penuh kasih sayang

ayah,
semua orang datang menjengukmu
tidakku kenal semuanya
mereka bertakbir melihat jasadmu
mereka mencium pipi dan dahimu
mereka memuji kebesahan illahi

ayah,
langit menangis membasahi bumi
ketika engkau ditanamkan
sungguh suci pemberian illahi
menyambut kedatanganmu dengan hujan

ayah,
pergimu adalah hari jumaat
semoga ditempatkan bersama wali keramat
semoga bertemu kasih yang satu
yang selalu kau sebut-sebutkan dulu

tanggal 19.06.09,
perginya seorang ayah
perginya seorang guru

al-fatihah.

8 comments:

sapek said...

Salam...
fif...
menghayat hati sungguh fif...
seni gak ko nih...
itu sume kehendak Allah...
Hanya doa anak yg soleh sahaja yg sampai...
Moga ayahanda mu ditempatkan dtempat org2 yg beriman dan soleh...
al-fatihah...

hansuke said...

harap2 cmtu la fiq. skang cara nk balas budi ayah aku ialah melakukan kebaikan dan meninggalkan larangan Allah swt..manusia datang dan pergi..sume org akan lalui..

M.a.N.I.S.z said...

takziah...

sapek said...

dah2 fif...
tabah ek...
jgn risau..
member banyak support ko...
taw2...
free2,g la blog ak...
matparangtumpoi.blogspot...
love u...

KaCanG MaSiN said...

Wei fif...
sayu giles doh...
mleleh air mta aku nih...
papepn, takziah..
hop ko kuat n tabah hadapi dugaan nih...
dh tiba msnya fif...
Bila smpai waktu ajalnya, anak soleh sbg harta....bykkkan b'doa n bacaan ayat suci....

Al-Fatihah...
Semoga Rohnya Dicucuri Rahmat Ilahi...

Unknown said...

i cant really read this. its too sad bro!
haih, i cant close my eyes, or lead a normal day. I still pretend that he's around you know..i know prayers can help him (bless his soul), but we all have to help ourselves in this life time.

Time has stopped for me really...
A friend said it was the end of the month, and i didn't realize it!
It feels so damn lonely...:(
Glad to have all you guys around tho.
May we all reach our dreams. I know you wanted to show and give him so much.
Me too...

-da

hansuke said...

yeah. time has stop hasn't it? we have to move on tho. it's going to be hard for a while. but we manage somehow. that's life. it comes and go. just remember he's proud at all of us.

he went as my guru and no one can take that from me. alhamdulillah.

just pray for his happiness and yours too. take care.

Erina Asmawani said...

:,( sayu baca entry ni..moga rohnya di tempatkan dgn org2 beriman..alfatihah..be strong k