Tuesday, January 18, 2011

sehati sejiwa

suatu petang yang berangin dingin. H dan A duduk ditepi tingkap menikmati keindahan alam. melihat A termenung jauh seolah memikirkan sesuatu lalu H menegur lembut menunjukkan kerisauannya.

H: "hai A, jauh termenung, wassap, ada masalah ke?"

A: "hm, ko ni tahu aje, nampak sangat ke? aku dah sorok giler ni kot".

H: "ala, aku kan dekat ngan ko, mestila aku dapat rasa".

A: "haha. nasib bek ko ada H, kalu tak kat sapala aku nak bagitau semua ni".

H: "yela, ko selalu camni, aku dah biasa, so ape cer, macam penting je?"

A: " biasa la H, masalah yang ko dah bosan dengar, tapi aku ni camni la, bukan selalu nak citer"

H: "oh, pasal tu ke? ces ko ni, tak payah la pikir sangat, senang citer ko tanya je Boss".

A: "Boss, aku dah tanya dah, macam belom bagi kata putus lagi, aku dah sabar dah tapi yela.."

H: "kalu Boss ko dah tanya, kita nak wat macam mana lagi, best thing tunggu jela"

A: "tula yang aku tengah pikir tu H, entah-entah Boss nak uji aku je lagi, hm.."

H: "takpela, tak payah la pikir sangat, kalu ada rezeki adala tu, tak kemana dah kalu rezeki ko, sabar jela, sabar kan sebahagian daripada iman, baik ko banyakkan istighfar"

A: "tula, kena banyak sabar lagi la nampaknya, astagfirullah, astagfirullah. thanks H, tenang aku borak ngan ko, lain kali kalu aku termenung lagi ko cepat tegur aku"

H: "yela, ko ngan aku kan sehati sejiwa, takda ko takda gak aku. baik ko jaga kesihatan ko tu, jangan duk termenung sangat, nanti jatuh sakit susah lak orang lain nanti"

A: "baiklah, pasni aku tak menung dah, kena tawakal je la, mana tau Boss bagi jawapan soon, thanks H, ko memang best"

................................................................

amin: "woi bro! jauh menung, sunset cantik ingat orang jauh ke?"

mat: "poyo la ko, menikmati keindahan alam kan dapat pahala"

amin: "haha! pandai la ko cover, dah-dah la tu, dah nak maghrib ni"

note:
H = hati
A = akal

sekian. :)

No comments: